Oorlog en vrede

… Met het palmtakje vastgeklemd in de bek,
de vredesduif stort vastgeketend aan een mortiergranaat
met razende vaart de dieperik in …
In vrije val …
In vrije val : de gegijzelde vrede …

Een kind stapt in tegenlicht, een takje in de hand…
In ’t donker – de neerslag – een wapen vacant…
‘Een voorwaartse mars’, de schaduw soldaat.
Is dit nu zijn toekomst : de angst die daar staat?
Een kind houdt van sprookjes, gedurfd en intens.
Maar lees ik dan voor uit de Rechten van de Mens?
Vluchtelingen

Pastelkrijt snijdt door weer en wind in ‘Not welcome to Europe’.
Of hoe wij machteloos toekijken hoe mensen verdrinken op zee
terwijl Europa het niet eens raakt over zijn vluchtelingbeleid …
Over-bezet en niet gewenst, het is triest en gevaarlijk
op de gammele boot.
Het voorbijgaande vliegtuig … geen redder in nood.
Een spandoek in ’t kielzog?
De boodschap is ‘dood’ !

O-sekoer bewerkt een etsgravure van Gustave Doré.
“De vlucht naar Egypte”.
Een gezin op de vlucht…
De grijze tocht kruist het gestreepte pad van onze tijd.
‘Ik ben nie zot hé ! Neem je mij voor Christus’ paard?” zegt Jozef.
“Niet van links! Voor mij komt het gevaar van rechts!”

“It’s all about Christmas”.
In de winkelrekken vinden we weer een ruim assortiment.
Even schudden en kijken maar. Het blijft toch iets magisch hebben,
de vallende sneeuw en glitters. Leuk voor op de schouw,
of voor op het kastje of voor naast de kerststal…
Maar in déze glitterbol : geen sneeuwpret, … neen …
enkel kommer en kwel gevangen in een ijzige kou,
gegijzeld door de politiek – en terugkeren is geen optie …
In de krant lees ik : “Black Friday was weer een succes”
en …
“Zware sneeuwstormen hebben het leven
van de Syrische vluchtelingen verder bemoeilijkt.”
Klimaatverandering

… De eerste cartoon in het thema klimaatverandering zet de aandacht
op een vernietigend beeld van een blauwe ballon
– een versleten uitgebluste wereld –
op een droge rivierbedding, een verschrompelde aardkorst …

… Ziehier : een moedervlek in de palm,
in mijn handen – eenieders handen –
grijs en somber,
de aarde als-wereldkaart-verschroeide-eelt
voetafdruk van moeder aarde.
’t Gaat mis met ons klimaat.

… We dragen het juk op anonieme schouders
Plastieken oceaan, onthoofd, een drijvende kop,
In vuile aquarel, een beker, plastiek, een fles erbij …
We dragen de kist, gevulde troep, de zee,
plas-heldere consommé, de soep van onze maatschappij …
Op zoek naar lichtpunten

… En als het opklaart, de storm voorbij,
met uitgestoken hand – de redding nabij –
De nestbouwer, een handje-vol,
met ‘hoop voor de toekomst’ … een eerste ei.

… Een fragment uit ‘The Birth of Jesus Christ’
van de Amerikaanse kunstenaar David Lindsley.
O-sekoer maakte een bewerking voor de levende kerststal
op de Avenue des Champs-Elysées in Parijs, de stad van het licht …
de stad … van de fluoriserende hesjes.
… Ze lagen bij nacht in het veld …
Ze hielden getrouwe de wachte,
ze hadden hun schaapjes geteld …

Geïnspireerd door het logo van YouTube word je als kijker uitgenodigd
om met een vingerknip een einde te maken aan de oorlog.
Je herkent de PLAY- of START-knop als gestileerde vredesduif
met palmtak in de donkere nacht.
Stop the war, a start for peace …

… En in diezelfde donkere stille nacht
wappert een gescheurde witte vlag …
Enkel je verbeelding merkt in het verdwenen silhouet
de hoopvolle schreeuw naar morgen …

Een bakske-vol-met stro is vanaf nu ‘vintage’
want een nieuwe toekomst wenkt in deze drone-met-kind-cartoon.
De ooievaar is op rust, a child is born
en met zwier vliegt de kleine naar zijn bestemming …

… De cartoon op de affiche voor dit concert zet Oorlog en vrede
in één en hetzelfde beeld.
De kerstboom centraal, de bommenwerper gecamoufleerd.
Maar het gesigneerde vredesteken op de vleugel
legt het toestel vleugellam.
Of zeg maar : ‘Een staakt-het-vuren op zijn best !
Desiderata
Wie graag nog even de inleidende tekst van het concert naleest, kan hier terecht.